نقشهی راه، نمایانگر زمانبندی شما برای انجام بخشهای مختلف پروژه است. در این زمانبندی، تعهدات اعضای تیم نسبت به شروع و تحویل کار، مقایسهی برنامهریزی با زمانهای واقعی انجام کار، تاخیرهای پروژه، پیشبینی زمان اتمام پروژه و نسبت وزنی قابل اندازهگیری است. در صورتی که از نرم افزار Microsoft Project استفاده مینمایید امکان ساختن گانت چارت پروژه و تبادل اطلاعات با این نرم افزار در بخش نقشهی راه وجود دارد. ### ایجاد ساختار شکست پروژه (WBS) برای ایجاد ساختار شکست پروژه ابتدا باید فعالیتها را در نقشهی راه تعریف نمایید. سپس ارتباط فعالیتها را نسبت به یکدیگر تعیین نموده و در نهایت زمانهای شروع و مدت انجام هر فعالیت را انتخاب نمایید. در شکل زیر یک نمونه از ساختار شکست پروژه که توسط «مَن دِی» ایجاد شده است نمایش داده شده است. اجزای ساختار شکست عبارت است از: ![ساختار شکست](/images/content/manday_ir_wbs.png?w100 "ساختار شکست") **فعالیت:** کوچکترین واحد کاری که زمان شروع و مدت زمان انجام آن قابل تعیین است. **بسته کاری:** یک بسته کاری شامل چندین فعالیت مرتبط با هم است. زمان شروع و پایان یک بسته کاری، عموما متناسب با فعالیتهای داخل آن تعیین میشود. بین بسته کاری و فعالیت تفاوتی وجود ندارد فقط وقتی یک انجامدادنی زیرمجموعه انجامدادنی دیگر تعریف شود، انجامدادنی بالایی به بسته کاری تبدیل میشود. **فرسنگشمار یا Milestone:** واحدهایی با مدت زمان صفر که نشاندهندهی شروع یک رخداد هستند. تاریخ شروع برخی از فعالیتها به فرسنگشمار مربوط به آن وابسته است. برای مثال ابلاغ پروژه از طرف کارفرما یک فرسنگشمار محسوب میشود و زمانبندی سایر موارد اجرایی از تاریخ ابلاغ پروژه تاثیر میپذیرد. **وابستگی:** در برخی موارد انجام فعالیتها یا بستههای کاری به یکدیگر وابسته است و زمانبندی یکی از آنها با توجه به تکمیل دیگری مشخص میشود، برای مثال در یک پروژهی ساختمانی، ایجاد فونداسیون، وابسته به داشتن نقشه، معماری، مجوز ساخت، زیرسازی و غیره است. وابستگیها انواع مختلف دارد که در «مَن دِی» سه وابستگی اصلی پیاده سازی شده است: - **وابستگی شروع به پایان (Finish To Start):** انجام یک فعالیت به پایان فعالیتی دیگر وابسته است. - **وابستگی شروع به شروع (Start To Start):** یک فعالیت نباید قبل از دیگری شروع شود. - **فاصلهی زمانی (Lag):** بین شروع یک فعالیت و پایان (یا شروع) فعالیتی دیگر، باید حداقل یک فاصلهی زمانی رعایت شود. برای مثال بین گچکاری و رنگ ساختمان باید چندین روز فاصله باشد تا گچها خشک شود. فاصلهی زمانی همراه با دو وابستگی قبلی تعریف می شود و بخشی از دو وابستگی قبلی است. یعنی می توان وابستگی FS یا SS همراه با فاصله ی 3 روز را تعریف نمود. ### کار با نوار ابزار هنگام استفاده از نقشهی راه همواره نوار ابزاری در بالای صفحه قرار دارد که به شما امکان ایجاد ساختار شکست پروژه را میدهد. #### افزودن **افزودن بسته کاری: **برای اضافه کردن بسته کاری در پروژه، مطابق شکل، در بخش «افزودن»، علامت «+» را انتخاب نمایید و برای ایجاد نام آن، روی باکس خالی ایجاد شده، کلیک نمایید. ![افزودن بسته کاری](/images/content/manday_ir_add-group%20act.png?w100 "افزودن بسته کاری") **افزودن فعالیت: **برای اضافه کردن فعالیت در پروژه، مطابق شکل، بعد از انتخاب بسته کاری، در بخش «افزودن»، علامت «+» را انتخاب نمایید و برای ایجاد نام آن، روی باکس خالی ایجاد شده، کلیک نمایید. ![افزودن فعالیت](/images/content/manday_ir_add-act.png?w100 "افزودن فعالیت") #### حذف کردن برای حذف کردن فعالیت یا بسته کاری در پروژه، مطابق شکل، بعد از انتخاب فعالیت و یا بسته کاری موردنظر، در بخش «افزودن»، علامت «-» را انتخاب نمایید. همچنین برای حذف فعالیتها یا بستههای کاری ذخیره شده باید از دکمهی ضربدر در نوار ابزار استفاده شود. ![حذف کردن](/images/content/manday_ir_delete-act.png?w100 "حذف کردن") #### اندازه فضای کاری با استفاده از بخش «بزرگنمایی» در نوار ابزار، به راحتی امکان بزرگنمایی یا کوچک کردن فضای کاری وجود دارد. ![اندازه فضای کاری](/images/content/manday_ir_zoom.png?w100 "اندازه فضای کاری") #### انتخاب سطرها در بخش «انتخاب سطرها» امکان انجام سه عمل متفاوت روی سطرها فراهم است، طبق شکل: **A:** با انتخاب «A» امکان انتخاب تمامی سطرها، با یک کلیک خواهد بود. **M:** با انتخاب «M» امکان انتخاب هر سطر به طور جداگانه و دلخواه خواهد بود. **D:** با انتخاب «D» امکان حذف تمامی انتخابها، خواهد بود. ![انتخاب سطرها](/images/content/manday_ir_select-row.png?w100 "انتخاب سطرها") #### نمایش ستونها در بخش «نمایش ستونها»، با انتخاب هر یک از موارد، میتوانید اطلاعات بیشتری به فعالیتها یا بستههای کاری پروژه خود اضافه نموده و به نمایش بگذارید. به علاوه اینکه عنوان ستونهای فعال با رنگی تیرهتر نمایش داده میشود. طبق شکل، با انتخاب «نمایش ستونها»، پنجرهای باز میشود که برای آشنایی بیشتر با هر مورد، به راهنمای آن مراجعه فرمایید. ![نمایش ستونها](/images/content/manday_ir_col-disply.png?w100 "نمایش ستونها") #### انتقال در بخش «انتقال» با انتخاب هر یک از نشانگرهای چهارگانه، سطر انتخابی به بالا، پایین، چپ و یا راست منتقل میشود. درباره کارکرد هر یک از این نشانگرها توجه به چند نکته حائز اهمیت است: - اگر برای یک فعالیت، از نشانگر راست استفاده شود، آن فعالیت به بسته کاری تبدیل میشود. - اگر برای بسته کاری، از نشانگر چپ استفاده شود، آن بسته کاری تبدیل به فعالیتی برای زیرمجموعه بسته کاری قبل از خود میشود. ![انتقال](/images/content/manday_ir_move.png?w100 "انتقال") #### رنگها برای تغییر رنگ هر سطر، بعد از انتخاب آن، طبق شکل، در بخش «رنگها»، مربع را انتخاب نموده و سپس از پالت رنگی ظاهر شده، رنگ موردنظرتان را اعمال نمایید. ![رنگها](/images/content/manday_ir_color.png?w100 "رنگها") #### زمانبندی در بخش «زمانبندی»، امکان تغییر زمان شروع و پایان فعالیتها و بستههای کاری به دو صورت خودکار (A) و دستی (M) فراهم است: - **زمانبندی خودکار (Auto Scheduled):** با انتخاب این نوع زمانبندی، با وارد کردن یک یا دو مورد، باقی محاسبات زمانی پروژه به صورت خودکار انجام میشود. - **زمانبندی دستی (Manually Scheduled):** با انتخاب زمانبندی دستی، باید تمام اطلاعات زمانی پروژه به صورت دستی وارد شود. برای مثال، در تصویر زیر زمانبندی «فعالیت 2» و «فعالیت 3» از بسته کاری 1 و «فعالیت 1» از بسته کاری 2 به صورت دستی تنظیم شده است به همین دلیل رنگ آنها در ستون شروع، متفاوت از باقی فعالیتها و بستههای کاری است. ![زمانبندی](/images/content/manday_ir_schedule.png?w100 "زمانبندی") #### فیلتر با سطح: در صورت نیاز به دیدن و بررسی فعالیتها و بستههای کاری همسطح، امکان آن در بخش «فیلتر با سطح» فراهم است. حالت پیشفرض نمایش، حالت «بدون فیلتر» است. طبق شکل، در صورت انتخاب «سطح 1»، فیلتر نمایش در سطح بستههای کاری اعمال میشود. ![فیلتر سطح 1](/images/content/manday_ir_filter-1.png?w100 "فیلتر سطح 1") و در صورت انتخاب «سطح 2»، فیلتر نمایش در سطح فعالیتها اعمال میشود. ![فیلتر سطح 2](/images/content/manday_ir_filter-2.png?w100 "فیلتر سطح2") #### ویرایش در قسمت «ویرایش» امکان اعمال برخی دیگر از تنظیمات، در چهار سربرگ «مشخصات»، «وابستگیها»، «برنامهریزی بودجه» و «ارتباط با بردها» فراهم شده است که برای دسترسی به این قسمت، ابتدا فعالیت یا بسته کاری موردنظر را انتخاب و سپس روی دکمه ویرایش کلیک نمایید. ![ویرایش](/images/content/manday_ir_edit.png?w100 "ویرایش") #### ذخیره/لغو تغییرات قبل از انجام برخی دستورات و همچنین برای نهایی نمودن تغییرات نیاز به «ذخیره» تغییرات است. با انتخاب «لغو تغییرات»، تمام تغییرات اعمال شده از بین میرود. توصیه میشود در فواصل زمانی کم، از گزینه «ذخیره» استفاده نمایید تا تغییراتی که اعمال میکنید از بین نرود. ![ذخیره/لغو تغییرات](/images/content/manday_ir_save.png?w100 "ذخیره/لغو تغییرات") #### ارجاع کار ساختار شکست به اعضای تیم با دو بار کلیک کردن روی هر فعالیت یا بسته کاری، پنجرهای در سمت چپ صفحه نمایان میشود که امکان ارجاع افراد به فعالیتها یا بستههای کاری مربوطه را در قسمت «افراد» فراهم مینماید. همچنین هر فرد میتواند در منوی نقشهی راه، ساختار شکست وظایفی را که به او ارجاع شده تنظیم نماید. توجه به این نکته حائز اهمیت است که فعالیتها یا بستههای کاری، قبل از ارجاع به افراد باید ذخیره شوند. ![ارجاع کار ساختار شکست به اعضای تیم ](/images/content/manday_ir_refer.png?w100 "ارجاع کار ساختار شکست به اعضای تیم ") #### ستون مدت زمان: این ستون نشاندهنده تعداد روزهای کاری موردنیاز برای انجام یک فعالیت یا بسته کاری است. طبق شکل برای وارد کردن این مقدار، باید سلول جلوی هر فعالیت انتخاب شود. ![مدت زمان](/images/content/manday_ir_duration.png?w100 "مدت زمان") دو نوع زمانبندی در پروژه وجود دارد: زمانبندی برنامهریزی شده و زمانبندی واقعی #### ستون تاریخها: با فعال کردن ستون «تاریخها»، امکان وارد نمودن زمانهای برنامهریزی شده در ستونهای «شروع» و «پایان» فراهم میشود. **زمانبندی برنامهریزی شده: **زمان پیشبینی شده برای انجام یک فعالیت یا بسته کاری در پروژه است. ![زمانبندی برنامهریزی شده](/images/content/manday_ir_s&e.png?w100 "زمانبندی برنامهریزی شده") #### ستون زمانهای واقعی: با فعال کردن ستون «زمانهای واقعی»، امکان وارد نمودن زمانهای صرف شده برای انجام یک فعالیت یا بسته کاری در ستونهای «شروع واقعی» و «پایان واقعی» فراهم میشود. ![زمانهای واقعی](/images/content/manday_ir_rs&e.png?w100 "زمانهای واقعی") در صورتی که در بخش «زمانبندی»، زمانبندی خودکار «A» انتخاب شود، حداقل زمانی که یک فعالیت یا بسته کاری میتواند شروع شود، زمان «شروع» است مشروط به اینکه تمام وابستگیهای آن فعالیت یا بسته کاری رعایت شده باشد. رنگ آبی نشاندهنده Baseline یا زمان برنامهریزی شده و رنگ طوسی نشاندهنده زمانبندی واقعی انجام کار است. #### ستون پیشرفت این ستون نشاندهنده میزان پیشرفت فیزیکی هر فعالیت یا بسته کاری است، اطلاعات این ستون از دادههای بخش «کارتابل پایش» است. #### ستون ضریب وزنی این ستون نشاندهنده میزان تاثیر انجام هر فعالیت یا بسته کاری در کل پروژه است. این عدد به دو صورت دستی و خودکار قابل تنظیم است. برای محاسبه خودکار ضریب وزنی، با زدن دکمه «%» در ستون «ضریب وزنی» امکان تنظیم وزن با توجه به مدت زمان هر فعالیت یا بسته کاری وجود دارد به علاوه اینکه در صورت فعال بودن بودجه پروژه، میتوان بخشی از وزن را به بودجهی پروژه اختصاص داد.