یک ساختار سازمانی از سه المان تشکیل شده است: **واحد سازمانی (Organization Unit) O:** از اجزای ساختار سازمانی است که در قالب یکی از انواع تشکلهای سازمانی نظیر هیئت مدیره، مدیرعامل و حسابداری، عهدهدار انجام وظايف مشابه و مرتبط با اهداف اصلی سازمان است. در هر واحد، سمتهای سازمانی متناسب با اختیارات آن تعریف میگردد. **سمت سازمانی (Position) S:** جایگاهی در تشکیلات سازمانی که برای انجام وظایف و مسئولیتهای مشخص، برای تصدی یک کارمند در نظر گرفته میشود. هر واحد سازمانی میتواند در برگیرنده چند پست سازمانی باشد. به عنوان مثال واحد سازمانی معاونت مالی، سمتهای معاون مالی و مسئول دفتر معاونت قرار میگیرد. در هر واحد یکی از سمتها میتواند بعنوان سرپرست واحد سازمانی انتخاب گردد. **انتصاب (P):** بیانگر انتصاب یک فرد در یک جایگاه شغلی است که دارای تاریخ شروع و پایان است.