کانبان – کلاسهای خدمات و دلایل استفاده از آن ![کلاسهای خدمات کانبان](/images/content/manday_ir_kanban-class-01.png?w100 "کلاسهای خدمات کانبان") ## کلاسهای خدمات چیست؟ کلاسهای خدمات تسکها را به انواع مختلف تقسیم میکنند. هر نوع کاری را میتوان طبقهبندی کرد. برخی از تسکها برای انجام، نیاز به کدنویسی دارند. برخی دیگر با انتقال دادهها یا تبدیل آنها به یک فرمت خاص انجام میشوند. انواع مختلف تسکها اولویتهای متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند. بنابراین، کلاسهای خدمات به موازات یک بورد کانبان جریان دارند. هر کلاس از خدمات میتواند WIP افقی و عمودی خود را داشته باشد. بنابراین دارای چرخههای زمانی متفاوتی روی بورد هستند. کلاسهای خدماتی که بیشتر مورد استفاده قرار میگیرند با اولویت و جانشینی تعریف شده آنها عبارتند از: - **بسیار مهم** - **تاریخ تحویل ثابت یا جدول زمانی** - **باگ** - **کلاس یا ویژگی استاندارد** - **کلاس پنهان** <br> ### کلاس بسیار مهم (Extremely Important) کلاس فوق العاده مهم بالاترین اولویت را دارد و اجازه وقفه در گردش کار این نوع کلاسها وجود ندارد. اگر یک مشکل حیاتی رخ میدهد، یا یک کار باید به موقع حل شود، باید از این نوع کلاس استفاده کنید. کلاس بسیار مهم فقط یک WIP سراسری دارد. این کلاس میتواند تسکهای فعلی در حال انجام را شکسته و بر همه وظایف اولویت داشته باشد. ### تاریخ تحویل ثابت (Fixed delivery date or Timeline) تسکهایی که باید در تاریخ مشخصی تکمیل شوند میتوانند کلاس خاص خود را داشته باشند، بنابراین میتوانند در صورت لزوم جریانی موازی با سایر تسکها داشته باشند. این نکته حائز اهمیت است که حداکثر 20 درصد از کل تسکها میتوانند یک تاریخ تحویل ثابت داشته باشند. ### باگ (Bug) باگها وظایف غیرقابل پرداختی هستند که به دلیل رفع نادرست نیازهای مشتری یا مسائل برنامه نویسی رخ میدهند. باگها باید در اسرع وقت اصلاح شوند. به طور کلی به عنوان تسک دارای اولویت بالاتری هستند. کلاس باگ در یک انتشار وظیفه عملیاتی خاصی ندارد. ### کلاس یا ویژگی استاندارد (Standard Class or Feature) نشاندهنده تسکهایی برای رفع نیاز مشتری است. یک کلاس استاندارد یک تسک عادی است و طبق اصل FIFO (اول وارد، اول خارج) عمل میکند. این کلاس جدول زمانی ندارد. حداکثر 50٪ از همه تسکها در نسخه فعلی میتوانند کلاس استاندارد باشند. ### کلاس مفید و پنهان (Intangible Class) تسکهای مفید اما غیر ضروری دارای کلاس پنهان هستند و فوری نیستند. این میتواند تسکی برای ارتقا یا پشتیبانی به عنوان بهینهسازی داده باشد. همچنین بهبودهای کمی در رابط کاربری پشتیبان یا مواردی که ارزش بالایی ندارند، در این کلاس جای میگیرند. ممکن است کلاس پنهان به دلیل خالی بودن یا نیاز به روشن شدن وظایف دیگر فراموش شود. اگر به مدت طولانی در نظر گرفته نشوند، میتوانند به کارهای فوری تبدیل شوند. حداکثر 30٪ از همه تسکها در یک انتشار میتوانند در یک کلاس پنهان باشند. **برای مثال:** اگر بهینهسازی دادهها حل نشود، ممکن است منجر به یک مشکل بحرانی شود. سپس تسکها کلاس خدمات دیگری را دریافت خواهند کرد و در بدترین حالت، در کلاس مورد بسیار مهم قرار میگیرند. ## چرا باید از آنها استفاده کنیم؟ اگر همه تسکها دارای کلاس خدماتی باشند، ترتیب انجام کارها با یک نگاه روی بورد مشخص خواهد بود. تسکهای بسیار مهم باید فورا پردازش شوند. تسکهای تاریخ تحویل ثابت در اولویت دوم قرار دارند. اگر کار فعلی انجام شود، باگ رفع میشود. تسکها به ترتیب در مخزن محصول (backlog) قرار میگیرند. همچنین چرخههای زمانی متفاوتی داریم، بنابراین میتوانیم سرعت حل مسائل مهم یا رفع باگ را اندازهگیری کنیم. این اطلاعات برای بهبود زمان پاسخگویی یک تیم و همچنین آموزش آنها برای اولویتبندی وظایف به تنهایی ضروری است. ![کلاسهای خدمات کانبان](/images/content/manday_ir_classes-of-services.png?w100 "کلاسهای خدمات کانبان") ### مشکلات کلاسهای پنهان این کلاس یک کلاس مشکلساز است. به دلیل اینکه هیچ ارزش مستقیمی برای آنها وجود ندارد، مشتریان گاهی اوقات واقعاً تسکهای این کلاس را در نگاه اول نمیخواهند. اما اگر تسکهای این کلاس انجام نشود میتواند به مسائل بحرانی منجر شود. بنابراین، ما باید آنها را در مخزن محصول (backlog) اولویتبندی کنیم و آنها را با همان اولویت و swimlane، به عنوان تسکهای استاندارد داشته باشیم. هیچ تسکی نباید پیشرفت یک کلاس پنهان را بشکند، مگر اینکه متعلق به یک کلاس بسیار مهم باشد.