11 قدم موثر برای مدیر شدن شما تاکنون کارتان را به درستی انجام دادید، مهارتهای خود را تقویت کردید، دورههای آموزشی را با موفقیت گذراندید و در چند سال گذشته کارمندی نمونه بودید. اکنون این سختکوشی شما را به مرحله بعدی در مسیر شغلیتان رسانده است: مدیریت! در این مقاله به آنچه که برای بدست آوردن سمت مدیریت نیاز دارید میپردازیم. همه افراد برای مدیریت ساخته نشدند و این ایرادی ندارد. مدیر بودن آسان نیست، اما مزایای زیادی هم دارد، شما مسئولیتهای جدید برعهده میگیرید، از لحاظ فردی رشد میکنید و به دیگران کمک میکنید تا به پتانسیلهای خود دست یابند. اما مشکل اینجاست که اگر سابقه مدیریت نداشته باشید چطور باید از مدیریت سر در بیاورید و برای انجام کاری که هرگز انجام ندادهاید استخدام شوید؟ <p> <br> </p> ## نشانههایی که نشان میدهد برای مدیر شدن آمادهاید.  نقش مدیریت در صنایع مختلف متفاوت است، اما یک سری مهارتهای نرم وجود دارد که برای مدیریت در تمام صنایع مفید است. چند نشانه که آمادگی شما برای مدیریت را نشان میدهد: - **شما منافع تیم را به منافع خود ترجیح میدهید.** به عنوان یک مدیر، شما مسئول گروهی از افراد خواهید بود. مدیران مؤثر باید کاری را انجام دهند که درست و به نفع تیم باشد، حتی زمانی که برای خودشان ناخوشایند است. اگر با این طرز فکر راحت هستید، نشانه خوبی برای آمادگی شماست. - **فکر میکنید میتوانید الگوی خوبی برای دیگران باشید.** شما باید روحیه تیم را در مواجهه با مشکلات حفظ کنید. مثبت بودن شما باید برای ایجاد روحیه در بین کارکنانتان مسری باشد. - **میتوانید تفاوتهای افراد را بپذیرید.** به عنوان یک کارمند شاید نتوانید با تمام همکارانتان کنار بیایید ولی امیدواریم که از این طرز فکر فاصله گرفته باشید و بتوانید با سبکهای کاری و شخصیتهای مختلف تیم خود سازگار شوید. - **مورد احترام و اعتماد مردم هستید.** آیا ادعاهایی که میکنید معتبر است؟ آیا مردم میتوانند روی شما حساب کنند؟ این موضوع مهمی در مدیریت است، اگر از قبل این ویژگی را داشتهاید پس شما برای مدیریت آمادگی دارید. - **شما حلال مشکلات هستید.** هنگامی که مشکلی رخ میدهد شما وارد عمل میشوید و همیشه راه حلی در آستین خود دارید ولی حتی اگر همهچیز هم طبق برنامه پیش نرود، آن را به عنوان یک تجربه میبینید، بنابراین برای دفعه بعد آماده هستید. <p> <br> </p> ## 11 قدم برای مدیر شدن در این قسمت به مواردی میپردازیم که میتواند به شما کمک کند تا سمت مدیریت را بدست آورید: 1. **به یک شرکت در حال رشد بپیوندید.** اولین قدم این است که مطمئن شوید سازمان شما فضایی برای رشد دارد. به عنوان مثال، بسیاری از سازمانهای غیرانتفاعی از تیمهای کوچک تشکیل شدهاند - بنابراین بعید است که در آنجا موقعیت مدیریتی پیدا کنید. از سوی دیگر، شرکتهای در حال رشد پذیرای نقشهای جدید هستند و فرصتهای بیشتری را ارائه میدهند. 1. **به دنبال رشد و پیشرفت خود باشید.** خوب بودن در سمت فعلی یک پیش نیاز است. در بسیاری از شرکتها، بهویژه شرکتهای بزرگتر، قبل از اینکه ارتقا پیدا کنید باید نشان دهید مهارتهای یک مدیر را دارید و مثل آن عمل میکنید. مهارتها و قابلیتهای مدیر با یک کارمند عادی متفاوت است. شما باید به رشد و توسعه خود، از نظر شخصی و حرفهای ادامه دهید. نشان دهید به دنبال پیشرفت و فرصتهایی برای کسب مهارت ها، دانش و تجربیات جدید هستید که شما را برای رهبری یک تیم در نقش جدید آماده میکند. 1. **ارزشی به تیم خود بیافزایید.** کار سخت نتیجه میدهد. سعی کنید 10 درصد بیشتر از حجم کاری روزانه خود کار کنید تا ارزشتان را در نقش فعلی خود نشان دهید و حتما به وعدههایتان عمل کنید - وعده بیش از حد توانتان و انجام ندادن آن، بیشتر مضر است تا مفید. به مدیریت زمان و کیفیت کار خود توجه کنید. 1. **برای پروژهها داوطلب شوید.** آیا مدیر شما برای یک پروژه جدید به دنبال کمک است؟ داوطلب شوید. این نه تنها شما را از منطقه امن خود خارج میکند، بلکه روابط شما را با کسانی که در ارتقای شما نقشی دارند، تقویت میکند.  1. **از ریسک نترسید.** پروژههایی را پیشنهاد دهید که ممکن است به کسب و کار کمک کند و یک برنامه کاری برای طرح خود ایجاد کنید. همیشه خطر شکست وجود دارد، اما شما میتوانید اولین شانس خود را برای مدیریت امتحان کنید. 1. **مربی باشید.** با حوصله باشید و به همکارانتان در صورت نیاز کمک کنید. وقتی کسی سوالی دارد سعی کنید که آموزش دهید و یک مربی ماهر باشید. مهارت در آموزش از مهارتهای حیاتی یک مدیر است. 1. **روی فن بیان خود کار کنید.** از صحبت کردن در جلسات نترسید. همیشه با سوالات، بینش و پیشنهادات هوشمندانه آماده باشید. مشتاق بحث باشید و آمادگی آن را داشته باشید که اگر شخص دیگری ایده خوبی دارد نظر خود را تغییر دهید. 1. **روی نکات مهم تمرکز کنید.** هوش تجاری خود را توسعه دهید. در صورت امکان در جلسات مدیریتی حضور داشته باشید. توجه کنید و یادداشت بردارید. این نشاندهنده علاقه شماست و آنچه یاد میگیرید در مصاحبههای آینده مفید خواهد بود. 1. **از کمک و مشاوره گرفتن نترسید.** مدیر شما ذهنخوان نیست. مگر اینکه به آنها بگویید که میخواهید در شرکت جابجا شوید، آنها نمیدانند که شما علاقه به تغییر موقعیت دارید. بهترین مدیر کسی است که به موفقیت شما کمک میکند. آنها حتی ممکن است اطلاعاتی از شرح شغلهای آینده به شما ارائه دهند. از نیت درست مدیر خود اطمینان حاصل کنید. بسیاری از رهبران سمی یا عمداً علیه شما کاری میکنند یا با ایجاد حس ناامنی و مالکیت برای شما مانع میتراشند. گزارش گالوپ در سال 2019 نشان میدهد که مدیران کوتهبین با «احتکار استعداد» سعی میکنند بهترین کارمندان خود را با عدم ارتقای آنها نزدیک خود نگه دارند البته تا زمانیکه نخواهید از تیم خارج شوید، مراقب باشید.  1. **همدلی کنید.** همدلی از مهارتهای ارتباطی حیاتی است. نحوه ارتباط واقعی و عمیق با دیگران را یاد بگیرید و مسائل را از دید آنها ببینید. 1. **شبکهای از ارتباطات مفید ایجاد کنید.** روابط برای پیشرفت شغلی شما حیاتی است. سعی کنید حداقل با یکی از اعضای تیم مدیریت یا همکار خود در هفته قهوه بنوشید. نکته این است که به این ترتیب با افراد جدید ملاقات و ارتباط برقرار میکنید، به تیم خود نشان میدهید که به آنها اهمیت میدهید و پتانسیل رهبری را دارید. از دنبال کردن آنها در لینکدین دریغ نکنید. شما هرگز نمیدانید که یک نفر در نهایت به کجا میرسد و چه فرصتهایی میتواند برای شما فراهم کند. <p> <br> </p> ## حالا که مدیر شدید باید چه کار کنید؟ تبریک! اکنون زمان آن رسیده است که مهارتهای مدیریتی خود را به کار بندید. برای داشتن این نقش باید متفکرانه و با اعتماد به نفس حرکت کنید. هیچ فرمولی وجود ندارد که تعیین کند چگونه یک مدیر یا رهبر خوب باشید، اما در اینجا پنج راه برای شروعی درست را بیان میکنیم: - **به ایجاد روابط ادامه دهید.** به عنوان یک مدیر جدید، شما اکنون نماینده تیم خود در سازمان هستید. شما با دیگر مدیران و روسای بخش کار خواهید کرد. با همه رابطه برقرار کنید. این در دراز مدت به شما کمک خواهد کرد. - **جلسات یک به یک برگزار کنید.** اگر در تیم خود ارتقا یافتهاید، احتمالا همه را از قبل میشناسید. باید یکی از مهمترین اهداف اولیه شما ایجاد اعتماد و اطمینان در تیمتان باشد. ممکن است همه اعضا توان صحبت در جمع نداشته باشند و سوالات و نگرانیهای خود را بیان نکنند. در نتیجه [جلسات یک به یک](https://www.manday.ir/blog/17/%D8%A7%D9%87%D9%85%DB%8C%D8%AA_%D8%AC%D9%84%D8%B3%D8%A7%D8%AA_%D9%81%D8%B1%D8%AF%DB%8C_%D8%AF%D8%B1_%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86 "جلسات یک به یک") روشی موثر برای دریافت بازخورد است. در این جلسات گفتگوها با صراحت همراه خواهد بود و موضوعاتی را برجسته میکنند که شما نمیدانستید اما قدرت رسیدگی به آنها را دارید.  - **مدیریت کنید.** یک مدیر عالی بودن به این معناست که روابط خود را هم با کارمندان خود و هم با مدیران بالاتر خود مدیریت و حفظ کنید. اما در صورت لزوم از کارکنان خود دفاع کنید. محدودیتهای تیم خود را در نظر بگیرید و قولهایی ندهید که نمیتوانید به آنها عمل کنید. - **پیروزیهای خود را جشن بگیرید.** حتی به کوچکترین پیروزیها اهمیت دهید. بهانههایی برای جشن گرفتن با تیم خود پیدا کنید. این باعث میشود که توجه مدیران ارشد را جلب کنید، روحیه ایجاد کنید و کار تیمی را بهبود بخشید. - **پذیرای حمایت و پشتیبانی باشید.** همه مدیران برای توسعه مهارتهای رهبری خود و دریافت دیدگاهی عینی در مورد نحوه رهبری نیاز به حمایت دارند. مدیران جدید باید از آموزشها و راهنمایی رسمی یا غیر رسمی استقبال کنند. <p> <br> </p> ## پشتیبانی بیشتر... صرف نظر از اینکه مهارتهای مدیریتی شما چقدر قوی است، مدیریت در ابتدای کار بسیار دشوار است.[Manday](https://www.manday.ir/consulting-request "Manday") میتواند به شما از همان روز اول، هفتهها یا بقیه شغلتان کمک کند. ما به شما در مدیریت حرفهای کمک میکنیم.