انواع ایمیل مارکتینگ: 24 نوع ایمیلی که میتوانید ارسال کنید. چه به تازگی بازاریابی ایمیلی شروع کردهاید یا چه هر هفته ایمیلهای بازاریابی ارسال میکنید، میدانید که ایمیل یکی از بهترین کانالهای فروش است. اما بازاریابان هوشمند همیشه به دنبال راههای جدیدی برای برقراری ارتباط و افزایش درآمد هستند. در این پست، سعی کردیم با اقتباس از مطالب سه سایت، مروری بر انواع ایمیل مارکتینگ داشته باشیم. این اطلاعات به شما در تصمیمگیری درباره انتخاب مناسبترین نوع ایمیل و نحوه استفاده از آن کمک میکند. **رایجترین انواع بازاریابی ایمیلی** [TOC] ###ایمیلهای خوشامدگویی ایمیل خوشامدگویی یک ایمیل ساده است که به مشتریان خود اعلام میکنید چقدر از عضویت آنها خوشحال هستید، سپس سعی کنید قبل از ارائه محصول یا خدمات جدید، با بیان یک ویژگی شخصی، سازمان خود را معرفی کنید، به این ترتیب به سادگی روی ایجاد اولین تأثیر خوب - که نشاندهنده دانش و تخصص شما در صنعت است - کار کنید و راه را برای تماس در آینده هموار کنید. فراموش نکنید که اولین قدم برای ایجاد ارتباط، ارسال ایمیل خوشامدگویی است که اگر به درستی انجام شود یک تجربه مثبت برای آنها خواهد بود و به دنبال آن نسبت به ایمیلهای آینده پذیراتر میشوند ولی اگر به درستی از آن استفاده نکنید ممکن است شانس هرگونه معامله با آن مشتری را از دست بدهید و در نهایت سرنوشتی جز لغو اشتراک نخواهید داشت.  <p> </p> <br> ###خبرنامههای ایمیلی یکی از رایجترین نوع ایمیل برای ارسال به مشترکان، خبرنامه است. بسیاری از مشاغل و سازمانها خبرنامههای ایمیلی ارسال میکنند تا در یاد گیرندگان خود بمانند. اکثر مشاغل صنعتی در واقع از خبرنامههای ایمیلی به عنوان پایه و اساس برنامه بازاریابی ایمیل خود استفاده میکنند چون ابزار خوبی برای آموزش مشتریان، چشماندازهای مربوط به کسب و کار و پروژههای شرکت هستند. چنین ارتباط مداومی به شما کمک میکند تا مشتریان را راضی نگه دارید و اطلاعات ارزشمندی در مورد آنها جمعآوری کنید. قبل از هرچیز باید هدف خود را از ارسال خبرنامه ایمیلی معین کنید، ممکن است بخواهید مخاطبین فعلی شما وقتی به محصول یا خدماتی در صنعت شما احتیاج دارند، به اولین برندی تبدیل شوید که به آن فکر میکنند. یا ممکن است هدف شما افزایش اشتراکگذاری مطالب باشد تا افراد جدیدی را به لیست خود جذب کنید. همانطور که هدف خود را تعیین میکنید، به این فکر کنید که از چه معیارهایی میتوانید برای ردیابی پیشرفت خود استفاده کنید. همیشه مطمئن شوید که خبرنامههای شما حاوی اطلاعات مهم، جذاب یا مفید باشد. اگر این هفته حرف مهمی برای گفتن ندارید، آن را کنار بگذارید. یک نمونه خبرنامه موفق میتواند در چند پاراگراف اول، روی مقدمهای سرگرمکننده کار کند، سپس چند مطلب شامل دکمه «بیشتر بخوانید» داشته باشد تا خواننده را به پست وبلاگ یا سایت سازمان یا شرکت شما هدایت کند. اما بهترین بخش این خبرنامه، عنصر تعاملی آن است تا به مشترکان اجازه دهد به موضوع ماه آینده رای دهند.  <p> </p> <br> ###ایمیلهای اختصاصی ایمیلهای اختصاصی حاوی اطلاعاتی در مورد یک پیشنهاد هستند، به عنوان مثال، میتوانید مخاطبان مورد نظر خود را در مورد whitepaper جدیدی که منتشر کردهاید مطلع کنید یا از آنها دعوت کنید تا در رویدادی صنعتی که شما میزبانی میکنید شرکت کنند. ایمیلهای اختصاصی بسیار شبیه به صفحات لندینگ هستند از این نظر که میتوانند بر نتایج واقعی یک دعوت به عمل (Call-To-Action) متمرکز شود، زیرا فقط یک پیام و یک هدف وجود دارد. در نتیجه، اگر در ایمیل اختصاصی خود یک پیام اصلی و دعوت به عمل داشته باشید، پیگیری میزان پیشرفت برای شما آسان خواهد بود. میتوانید به سرعت نرخ کلیک (CTR) ایمیل، بازدیدها و تبدیل صفحات لندینگ را بررسی کرده و ROI بلند مدت را دنبال کنید. <p> </p> <br> ###ایمیلهای پرورش Lead تنها محصول و خدمات شما نیست که مشتری را متقاعد به خرید از شما میکند بلکه محتوای برند شما و چگونگی ارتباط با مشتری برای دستیابی به این هدف از اهمیت زیادی برخوردار است، به همین دلیل شناخت پرسونای مشتری بسیار مهم است تا بتوانید ارتباط موثرتری با آنها داشته باشید، در غیر اینصورت ایمیلهای شما باز نمیشوند یا پاک میشوند. ایمیلهای پرورش لید مجموعهای از ایمیلهای با هدف مشخص و محتوای مفید هستند که باید متناسب با نیازهای کاربران بر اساس موقعیت آنها در قیف بازاریابی ارسال شود. این امر تضمین میکند که شما به طور مستقیم محتوای مفید را برای همه مشتریان احتمالی در مرحله مناسب سفر خرید ارائه میدهید. هدف کلی در اینجا این است که آنها را در چرخه فروش هدایت کنید تا به پایین قیف منتقل و در نهایت به مشتریان وفادار تبدیل شوند. <p> </p> <br> ###ایمیلهای حمایتی ایمیلهای حمایتی از پایگاه داده ایمیلی شما ارسال نمیشود بلکه در صورتی که میخواهید به مخاطبان دیگری دسترسی پیدا کنید و امتیازات جدیدی کسب کنید، میتوانید ایمیلهای حمایتی را با تبلیغات نمایشی امتحان کنید. در این روش مطالب مدنظر شما با پرداخت هزینهای از جمله پرداخت به ازای کلیک(PPC) ، تبلیغات نمایش داده شده، تبلیغات تلفن همراه، تبلیغات وابسته و غیره در خبرنامه رسانهای دیگر ارسال میشود. به این ترتیب شما میتوانید در شناسایی ویژگی های مختلف مخاطبان هدف خود، موقعیت جغرافیایی، علایق و چالشهای آنها و غیره دقیق عمل کنید. همچنین میتوانید نتایج دریافتی (بازدیدها، سرنخها، فروش) را ردیابی کنید تا بازدهی هزینهای که پرداخت کردهاید را تعیین کنید. دانستن ROI دقیق به شما کمک میکند تا آن را در بودجه بازاریابی خود لحاظ کنید و گزارشات دقیق بازاریابی را در پایان سه ماهه ایجاد کنید. <p> </p> <br> ###ایمیلهای معاملاتی ایمیلهای معاملاتی ایمیلهایی هستند که پس از انجام یک اقدام توسط مخاطب، برای او ارسال میشود، بطور مثال وقتی در یک وبینار ثبتنام میکنید، ایمیلی حاوی اطلاعات ورود به سایت برای شما ارسال میشود. همچنین ایمیلهایی که پس از خرید از سایتها دریافت میکنید، سفارش شما را تأیید میکند و اطلاعات حمل و نقل و سایر جزئیات مربوط به خرید اخیرتان را به شما میدهد جز ایمیلهای معاملاتی محسوب میشوند. میتوانید از این بستر بطور پویایی بهره برده و برای اقدام به عمل استفاده کنید. <p> </p> <br> ###ایمیلهای ارتباط مجدد اگر بخشی از مشتریان شما غیرفعال هستند، ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که برای برقراری ارتباط مجدد و حسن نیت، یک ایمیل مشارکت مجدد ارسال کنید. درخواست بازخورد یک راه عالی برای بازگرداندن کسب و کار شما به ذهن آنها است که اگر پاسخ دهند، یک برد-برد است؛ آنها مجدداً از کسب و کار شما آگاه میشوند و بازخورد جدیدی برای بهبود فرایندها و تاکتیکهای بازاریابی دارید. و حتی در صورت لغو اشتراک، یک جنبه مثبت نیز وجود دارد: میزان تعامل ایمیل شما به طور کلی بهبود مییابد و شهرت ایمیل شما در بین ارائه دهندگان خدمات اینترنت (ISP) افزایش مییابد. <p> </p> <br> ###ایمیلهای داستان برند قصهگویی میتواند یک ابزار قوی برای رساندن نظرات شما به مشتریان بالقوه و بالفعل باشد تا با برند شما ارتباطی قوی و احساسی برقرار کنند. بنابراین این سوال را از خود بپرسید: آیا داستانی شخصی پشت برند شما وجود دارد؟ این داستان منحصر به فرد این نکته را به مخاطب میرساند که ما کی هستیم، چه کار میکنیم و چگونه میتوانیم؟ ایمیلهایی که داستان برند شما را بازگو میکند و با مشترکین شما واکنش احساسی ایجاد میکند، میتواند به تصمیمگیری در مورد خرید و وفاداری مشتری کمک کند. فقط توجه داشته باشید هر ایمیلی که ارسال میکنید باید دارای هدفی باشد، اگر داستان تجاری کاملاً توسعهیافتهای ندارید، با ارسال این ایمیل، صندوق ورودی مشتریان بالقوه و بالفعل خود را پر از اسپم نکنید. <p> </p> <br> ###ویدیوهای ایمیلی ایمیلهای ویدئویی میتوانند با ایمیلهای داستان برند همراه شوند. آنها میتوانند داستان و تخصص شرکت شما را با خلاقیت بیشتری به اشتراک بگذارند. میتوانید از فضای محیط کار، محصولات و خدمات، خط تولید و... ویدیو تهیه کنید. مطالعات نشان میدهد که خریداران با ویدیو ارتباط بهتری برقرار میکنند. بسیاری از بینندگان پس از تماشای ویدئوی محصول، به احتمال زیاد آن را خریداری میکنند. این به این دلیل است که برخی خدمات یا محصولات ممکن است پیچیده باشند و فیلمها به توضیح ارزش و نمایش واضحتر محصولات کمک میکنند. <p> </p> <br> ###ایمیلهای نظرسنجی امروزه بسیاری از مشتریان، بر اساس نظرات خریداران قبلی اقدام به خرید میکنند. با درخواست بازبینی کسب و کار خود در سایتهایی مانند Google Reviews، میتوانید اعتبار ایجاد کرده و به افزایش نتایج موتورهای جستجو کمک کنید. به این ترتیب پس از خرید مشتری از سایت شما، برای او گزینهای نمایش داده میشود که از طریق آن گوگل میتواند ایمیلی ارسال کرده و از تجربه آنها از سایت بپرسد. از مزایای این ایمیلها میتوان به اعتبار آن اشاره کرد، چون وقتی خریداری بین دو تامینکننده مردد باشد احتمال زیاد از سایتی خرید میکند که نظرات مثبت بیشتری در مورد آن وجود دارد. همچنین این بررسیها که غنی از کلمات کلیدی است به ایجاد محتوای جدید و منحصر به فرد در مورد شرکت شما کمک میکند، هرچند گاهی هم ممکن است نظرات برخلاف میل شما و منفی باشد.  <p> </p> <br> ###ایمیل انتظارات سوء تفاهم، سردرگمی، مفروضات نادرست و سرخوردگی همگی از علائم ایجاد انتظارات ضعیف و ارتباطات نامشخص هستند. بسیار مهم است که پیشاپیش آنچه را که از مشتری خود انتظار دارید و آنچه آنها از شما انتظار دارند تعیین کنید. یکی از سادهترین راهها برای هماهنگسازی انتظارات در ابتدای پروژه، ارسال ایمیلی به مشتری است که انتظارات مشخصی را برای همه افرادی که در این فرایند دخیل هستند تعیین کند. ایمیل تنظیم انتظارات یکی از اولین ایمیلهایی است که میتواند بعد از ایمیل خوشامدگویی ارسال شود. این کار باعث شگفتی میشود، اعتماد مشتریان عصبی را جلب کرده و به مشتریان با تجربه از فداکاری و حرفهای بودن شما اطمینان میدهد. <p> </p> <br> ###ایمیل ابزارها یکی از ایمیلهایی که مشترکین شما را خوشحال میکند، لیستی از ابزارهایی است که مخاطبان شما برای رسیدن به هدفشان میتوانند استفاده کنند، شامل ترکیبی از ابزارهای رایگان و پولی (از جمله پیوندهای وابسته در صورت امکان). <p> </p> <br> ###ایمیل کمککننده اگر با آنچه برای مشترکان خود ارسال میکنید مشکل دارید میتوانید ظرف چند هفته اول، در یک ایمیل از خودشان بپرسید چه چالشهایی در مورد موضوع شما تجربه میکنند، این روش نه تنها به شما کمک میکند تا کار خود را به عنوان یک تولیدکننده محتوا با دریافت پاسخها بسیار راحتتر کنید، بلکه تحقیقات بازار خوبی را در مورد آنچه مخاطبان شما میخواهند به شما ارائه میدهد. <p> </p> <br> ###ایمیل آشنایی با شما به عنوان یک کارآفرین و بازاریاب، شما باید تا جایی که ممکن است از مشترکان خود بیشتر بدانید، هرچه اطلاعات بیشتری دریافت کنید، بازاریابی شما هدفمندتر است، بنابراین در این ایمیل از آنها میخواهید که با اطلاعات مربوط به خود به شما پاسخ دهند. برخلاف ایمیل کمکی، شما فقط چالشهای مربوط به موضوع خود را نمیپرسید بلکه از آنها در مورد زندگی و تجربه خودشان در مورد موضوع مدنظرتان را به طور کلی میپرسید. این ایمیل همچنین به شما نوع دقیق افرادی را که در لیست ایمیل خود جذب میکنید، میدهد. شما میتوانید اطلاعات مربوط به مشتری فعلی و هدف خود را جمعآوری کنید که این امر باعث می شود بتوانید به راحتی محصولات یا خدمات خود را به بازار عرضه کنید. <p> </p> <br> ###ایمیل موردعلاقه یکی از بهترین چیزها در مورد داشتن یک لیست ایمیل این است که شما دارای گروهی از افراد هستید که میتوانید از آنها بخواهید در مورد چیزی اقدام کنند(CTA) و معمولاً با نرخهای بسیار بالاتری نسبت به عموم مردم از آنها پیروی می کنند. بنابراین وقتی هدف خاصی دارید میتوانید با ارسال این نوع ایمیل به آن برسید. <p> </p> <br> ###ایمیل هدیه مشترکین ایمیل شما برخی از بزرگترین طرفداران شما هستند. آنها از شما پشتیبانی میکنند، حجم زیادی از اطلاعات تحقیقات بازار را ارائه میدهند و اغلب افرادی هستند که مطالب شما را به اشتراک میگذارند و از شما خرید میکنند. بنابراین شایسته است که شما هم چند وقت یکبار آنها را با یک تخفیف، فیلم، کتاب یا ابزار رایگان شگفتزده کنید. این نشان از قدردانی شما دارد و فروش را افزایش میدهد. اگر میخواهید ایمیل شما یکی از معدود ایمیلهای باز شده باشد، باید بارها و بارها ارزش رایگان بدهید. این ایمیلها نرخ بالایی در باز شدن دارند.  <p> </p> <br> ###ایمیل محتوای اختصاصی اگر قصد دارید همان محتوایی را که در کانال، پادکست یا وبلاگ خود منتشر میکنید به مشترکان ایمیل خود بفرستید، چه دلیلی برای مشترک شدن وجود دارد؟ شما میتوانید به مشترکان خود محتوای منحصر به فرد را در فرم کوتاهتری ارائه دهید. <p> </p> <br> ###ایمیل بایگانی پس از مدتی از انتشار محتوا، بازدیدکنندگان جدید و مشترکان ایمیل شما هرگز آن را نخواهند دید، مگر اینکه دوباره آن را در معرض دید قرار دهید. هنگامی که شما به طور مداوم محتوا تولید میکنید، به راحتی محتوای قدیمی شما به آرشیو منتقل میشود و هرگز توسط مخاطب موردنظر شما مورد استفاده قرار نمیگیرد. وقتی مشترکان ایمیل شما برای اولین بار در لیست ایمیل شما قرار میگیرند، ممکن است غرق مطالب شوند. آنجاست که ایمیل "شروع از اینجا" مانند نقشه راه مخاطبان شما را از طریق سایت و محتوای شما به صورت سازمان یافته راهنمایی میکند. همچنین میتوانید لیستی از 5 تا 10 محتوای موردعلاقه خود را برای مشترک ارسال کنید، به این ترتیب با فهرست بخشیدن به محتواهای مورد علاقه خود با یک خلاصه کوتاه، ارزش زیادی برای مخاطب قائل میشوید و در عین حال او توجه بیشتری به محتوای بایگانی شده شما میکند. <p> </p> <br> ###محتوای سرپرستیشده تولیدمحتوا اعم از محتوای ایمیل، محتوای وبلاگ یا پادکست و محتوای محصول کار زیادی است و شما یک میلیون کار دیگر به جز تولید محتوا هم دارید. پس هروقت که احساس خستگی میکنید یا نیاز به استراحت دارید به مخاطبان خود آموزش دهید تا روی پیوندهای شما کلیک کنند، برخی از مطالب دیگران را به اشتراک بگذارید تا مجبور نباشید برای ایجاد پیوند خود وقت بگذارید. <p> </p> <br> ###ایمیل استخدام مشترکین میخواهند احساس خاص بودن کنند. وقتی شغلی دارید، یک ایمیل بفرستید و از آنها بخواهید افرادی را معرفی کنند که فکر میکنند مناسب هستند (یا خودشان درخواست میکنند). این قبل از هرچیز نشان میدهد که سازمان شما رشد کرده و نیاز به نیروی جدید دارد و دیگر اینکه شما واقعاً برای ورودی آنها ارزش قائل هستید، به علاوه، مشترکان شما بزرگترین طرفداران شما هستند ... چرا اولین فرصت را برای کار در شرکت خود به آنها نمیدهید؟  <p> </p> <br> ###ایمیل معرفی محصول جدید هنگام عرضه محصول یا خدمات جدید، مشترکین شما باید اولین کسانی باشند که از آن مطلع میشوند. شما با توجه به بازخوردهای قبلی میدانید که آنها مشتاقترین مشتریان شما هستند، بنابراین راهی فوقالعاده برای شروع سریع فروش شما است.  <p> </p> <br> ###ایمیل سبد خرید رهاشده اگر ابزارهای ردیابی سایت مناسبی دارید میتوانید قبل از تکمیل خرید، زمانی که مشتری کالایی را به سبد خرید خود اضافه کرده و آن را رها کردهاند، مطلع شوید و با ارسال یک ایمیل خوب او را به تکمیل فرایند خرید ترغیب نمایید.  <p> </p> <br> ###ایمیل سالگرد بسیاری از بازاریابان دوست دارند یک ایمیل سالگرد ارسال کنند تا از مشترکانی که بخشی از لیست آنها هستند تشکر کنند. شما می توانید یک سالگی عضویت مشترکی در لیست خود را جشن بگیرید، یا به طور کلی میتوانید برای یک نقطه عطف بزرگ برای لیست خود جشن بگیرید.  <p> </p> <br> **منابع:** - https://optinmonster.com/13-types-of-emails-you-need-to-be-sending-your-email-list/ - https://sumo.com/stories/email-types - https://blog.thomasnet.com/types-of-email-marketing